کوکا کولا ماشین کمپانی الکتریکی هیجان انگیز

کوکا کولا: ماشین کمپانی الکتریکی هیجان انگیز دنیای خودرو

گت بلاگز اخبار اجتماعی مقاصد آینده فرار از آلودگی پایتخت کشور عزیزمان ایران

شاید شهرهای پردیس، پرند و هشتگرد هم‌اکنون جهت تهرانی‌ها جذابیتی نداشته باشد، ولی احتمالا با اصلاح سرانه‌های خدماتی و خطوط حمل و نقل، به جای مناسبی جهت فرار از آ

مقاصد آینده فرار از آلودگی پایتخت کشور عزیزمان ایران

مقاصد آینده فرار از آلودگی پایتخت کشور عزیزمان ایران

عبارات مهم : ایران

شاید شهرهای پردیس، پرند و هشتگرد هم اکنون جهت تهرانی ها جذابیتی نداشته باشد، ولی احتمالا با اصلاح سرانه های خدماتی و خطوط حمل و نقل، به جای مناسبی جهت فرار از آلودگی پایتخت تبدیل شوند.

به گزارش ایسنا، آلودگی هوا در اغلب کلان شهرهای کشور، زنگ خطر را جهت زیست پذیری این شهرها به صدا درآورده هست. بنا به اطلاعات سرشماری سال ١٣٩٥ در فاصله زمانی سال های ١٣٩٠ تا ١٣٩٥ تعداد ٣٥٠ هزار و ٦٣٢ نفر از استان پایتخت کشور عزیزمان ایران به استان های دیگر مهاجرت کرده اند. استان البرز بالاترین جذب مهاجر از پایتخت کشور عزیزمان ایران را داشته و استان های گیلان و مازندران به ترتیب در رتبه های دوم و سوم جذب مهاجر از استان پایتخت کشور عزیزمان ایران قرار دارند.

مقاصد آینده فرار از آلودگی پایتخت کشور عزیزمان ایران

در این شرایط، ایجاد شهرهای تازه با رویکردهای زیست محیطی شاید در پراکنش جمعیت و اصلاح نسبی زندگی شهری موثر باشد. هم چنین ممکن است بخشی از سرریز جمعیت کلان شهرها وارد شهرهای تازه شوند که امید می رود تجربه شهرهای قدیمی در آنها تکرار نشود. هم اکنون هفت شهر تازه کشور عزیزمان ایران به جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر نزدیک می شود که نوعی کلان شهر خواهند بود. به همین علت باید از هم اکنون جهت ایجاد زیرساخت های محیط زیستی و بهینه سازی اقتصادی در این شهرها قدم برداشت.

پیش بینی می شود در آینده ی نه چندان دور ۵۰۰ هزار نفر از پایتخت کشور عزیزمان ایران به شهر تازه پردیس مهاجرت کنند و بعضی کارشنان این رقم را یک میلیون نفر تخمین می زنند؛ شهری که اگرچه بنا براعلام مسوولان، هم اکنون مسئله حاد آب ندارد ولی با در نظرگرفتن این که زیرساخت های آبی طی دهه های قبل جهت جمعیتی انبوه در این شهرستان آینده نگری نشده، در صورت عدم ایجاد تمهیدات و برنامه ریزی های علمی، بحران آب می تواند در آن جا اتفاق بیفتد.

شاید شهرهای پردیس، پرند و هشتگرد هم‌اکنون جهت تهرانی‌ها جذابیتی نداشته باشد، ولی احتمالا با اصلاح سرانه‌های خدماتی و خطوط حمل و نقل، به جای مناسبی جهت فرار از آ

از ابتدا قرار بود ۱۸۰ هزار نفر در پردیس ساکن شوند ولی این شهر با یک اصلاحیه در شورای عالی شهرسازی معماری جهت ایجاد مسکن مهر در دولت های نهم و دهم مواجه شد که حدود ۳۲۰ هزار نفر به ظرفیت جمعیت پذیری آن اضافه کرد و هم اکنون افق جمعیتی این شهر حدود ۵۳۰ هزار نفر هست؛ در حالی که به اذعان عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، پردیس تنها جهت ۵۰ هزار نفر آب دارد؛ این یعنی آبرسانی به پردیس از چالش های جدی وزارتخانه های راه و شهرسازی و نیرو خواهد بود.

با این که احداث زیرساخت ها و روبناهای مسکن مهر پردیس به کندی پیش می رود، می توان حدس زد که در آینده نزدیک روند رشد جمعیت در این شهر شروع شود. از حدود ۸۵ هزارواحد مسکن مهر که جهت پردیس تعریف شده است تا کنون حدود ۲۵ هزار واحد تحویل شده است ولی عمده خانواده ها به علت پایین بودن سرانه خدمات در سایت های مسکن مهر هنوز به طور کامل مستقر نشده اند. بخشی از متقاضیان را نیز واسطه های ملکی و مشاوران املاک تشکیل می دهند که به قصد سوددهی اقدام به خرید واحدهای مسکن مهر کرده اند، لذا نمی توان انتظار داشت پردیس در یکی دو سال آینده تکمیل شود. مضافا این که مترو پردیس در بودجه ۹۷ دیده نشد تا احتمالا روند زیاد کردن جمعیت آن به کندی پیش برود.

در هشتگرد هم اوضاع چندان بر وفق مراد نیست. حدود یک دهه قبل هشتگرد مرغوب ترین شهر تازه اطراف پایتخت کشور عزیزمان ایران بود، ولی به تدریج با زیاد کردن ترافیک در مسیر پایتخت کشور عزیزمان ایران ـ کرج و طولانی شدن وقت احداث مترو گلشهر به هشتگرد، این شهر اقبال خود را از دست داد؛ تا جایی که روند اسکان در ۵۰ هزار واحد مسکن مهر این شهر به کندی پیش رفت. ولی مترو هشتگرد به روزهای نهایی خود نزدیک می شود و با تزریق ۱۵۰ میلیارد تومان که منتظر کمک شرکت مدیریت و برنامه ریزی است می توان امیدوار بود رونق قبلی به هشتگرد بازگردد. البته گفته می شود اگر دولت ۶۰ میلیارد تومان به پروژه مترو هشتگرد یاری کند مابقی به وسیله پیمانکار تامین خواهد شد؛ موضوعی که هنوز محقق نشده است.

مقاصد آینده فرار از آلودگی پایتخت کشور عزیزمان ایران

شهر پرند نیز که از آن به عنوان پایتخت مسکن مهر یاد می شود با اقبال جمعیتی مواجه نشده هست. جهت این شهر ۹۵ هزار واحد مسکن مهر تعریف شده است که حدود ۷۰ هزار واحد تکمیل، تحویل یا در شرف تحویل هست. حدود ۷۰۰۰ واحد فاقد متقاضی هست، مابقی نیز که متقاضی دارد از پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد برخوردار هست. عمده پرسشها در بحث زیرساختها است که اگر بتوان آماده سازی را انجام داد مسئله چندانی درخصوص مسکن مهر پرند وجود نخواهد داشت. با این وجود خط مترو این شهر نیز در ایستگاه فرودگاه امام (ره) متوقف شده است و خبری از تکمیل آن به وسیله شهرداری نیست. سال ۱۳۹۲ طبق یک تفاهم نامه، مترو پرند با پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی زیرساختها، پلها و ریل گذاری از سوی شرکت عمران پرند تحویل شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران شد. بالغ بر ۳۶ میلیارد تومان هم در آن وقت هزینه شده است بود که از فرودگاه امام تا پرند ریل گذاری صورت گرفته بود. مدیرعامل شرکت عمران پرند پیشنهاد داده تا از طریق تهاتر زمین به بحث منابع تکمیل مترو پرند کمک شود؛ پیشنهادی که هنوز روی میز هیات دولت خاک می خورد.

اما جهت ایجاد بسترهای خدماتی ـ رفاهی در جهت زیاد کردن جاذبه ی شهرهای جدید، وقت های سرمایه گذاری بخش شخصی در این شهرها معرفی شده است هست. تا قبل از سال ۱۳۹۲ به علت درگیر بودن در پروژه مسکن مهر، سرمایه گذاری در شهرهای تازه تقریبا متوقف بود ولی از آن سال به بعد تا کنون ۱۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه جذب شده است است.

شاید شهرهای پردیس، پرند و هشتگرد هم‌اکنون جهت تهرانی‌ها جذابیتی نداشته باشد، ولی احتمالا با اصلاح سرانه‌های خدماتی و خطوط حمل و نقل، به جای مناسبی جهت فرار از آ

برای عنوان زیست پذیری نیز تمهیداتی اندیشیده شده است هست. حبیب الله طاهرخانی ـ مدیرعامل شهرهای تازه ـ مدتی قبل از راهکارهای سه گانه جهت غلبه بر معضل کم آبی سخن گفت. حبیب الله طاهرخانی بیان کرد: برنامه هایی از قبیل بهینه سازی مصرف انرژی، احیای آبهای خاکستری، احداث تصفیه منزل های فاضلاب و ذخیره سازی را در دستور کار خود قرار داده ایم.

در روزهای اخیر هم تفاهم نامه همکاری بین شرکت عمران شهرهای تازه و صندوق ملی محیط زیست با نشانه کاشت یک میلیون اصله نهال درخت طی چهار سال در شهرهای تازه با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست به امضا رسید.

مقاصد آینده فرار از آلودگی پایتخت کشور عزیزمان ایران

به گفته طاهرخانی، هم اکنون در شهرهای تازه سایتهایی وجود دارد که نیازهای روزانه را گران تر از کلان شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران تهیه می کنند. این نشان دهنده عقب ماندن حتی خدمات تجاری نسبت به توسعه مسکونی هست. به همین علت مراکز محلات را ایجاد کردیم که کلیه خدمات از جمله، مدرسه، مسجد، پارک، بیمارستان، مراکز تجاری و خدماتی در قالب همکاری سه جانبه بین شرکت عمران، سرمایه گذار و شهرداریها انجام می شود. ما زمین را می آوریم، شهرداریها عوارض ساخت را می آورند و سرمایه گذار هزینه را انجام می دهد. نهایتا ما خدمات غیرانتفاعی را تقدیم شهروندان می کنیم، از بخش تجاری هم شهرداری و مجموعه سرمایه گذار منتفع خواهند شد. این کارها همزمان باعث می شود حجم عظیمی از عقب ماندگی خدمات را در مجموعه شهرهای تازه جبران کنیم. انشاءالله در آینده، انقلابی را در حوزه خدمات رسانی و شکل گیری مراکز محلات در شهرهای تازه شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل شهرهای جدید، تمرکز کنونی را ایجاد فعالیتهای بزرگ مقیاس در شهرهای تازه دانست و گفت: این رویکرد هم می تواند منجر به ارتقای کیفیت زندگی در پایتخت کشور عزیزمان ایران شود و هم اینکه فرصتهای کارآفرینی در شهرهای تازه به وجود آورد. در عین حال یکی از رویکردهای مهم ما در نسل نوین شهرهای جدید، عنوان بهره وری مصرف انرژی و آب است که پرسشها جدی در این خصوص در کشور وجود دارد و شاهد اتلاف عمده منابع در حوزه شهری هستیم. شهرهای تازه قصد دارد با استفاده از تجارب بین المللی، علمی و ظرفیتهای داخلی در این زمینه پایلوت و پرچمدار باشد.

واژه های کلیدی: ایران | شهرهای | سال آینده | سرمایه گذار | سرمایه گذاری | اخبار اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs